Wat zijn vrije radicalen en hoe zorgen ze voor aftakeling van je lichaam?

Pompoensoep met boontjes
19 september 2018
Toon alles

Wat zijn vrije radicalen en hoe zorgen ze voor aftakeling van je lichaam?

Wat zijn vrije radicalen?

Alles op de hele wereld wat met zuurstof in aanraking komt gaat kapot aan oxidatie. Oxidatie betekend letterlijk uit elkaar vallen. Bij de mens worden dit ook wel verouderingsprocessen genoemd. Bij deze oxidatieprocessen komen onvermijdelijk vrije radicalen vrij, vrij radicalen zijn moleculen die openliggen en alles eten wat er voor hun komt.

Zuurstof is een van de grootste bronnen bij het ontstaan van vrije radicalen.

Behalve oxidatie ín het lichaam, zijn er ook factoren van buitenaf die die vrije radicalen vormen. Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die de cellen en weefselstructuren beschadigen. Het DNA kan veranderen, dit lijdt tot verandering van celdeling. Je kan onder meer verouderingsprosessen, kanker, artritis, Alzheimer en Parkinson als het gevolg van de werking van vrij radicalen stellen.

Wat veroorzaakt vrije radicalen vorming?

Vrije radicalen worden vooral gevormd door onderstaande factoren:

  • Luchtvervuiling
  • Zuurstof
  • Zonlicht
  • Te hoog verhitten van oliën
  • Verbranden/verteren van voedsel
  • Sporten, vooral bij intensief sporten
  • Ontstekingen
  • Ontregelde glucoseverbranding, insuline afhankelijk, denk aan diabetische  (een van de belangrijkste factoren)

Wat doen vrije radicalen?

Vrije radicalen zijn dus eigenlijk slopers van het lichaam. Ze kunnen schade aanbrengen aan het DNA in de celkern, waardoor er een verstoring kan optreden in de celstofwisseling en er gemuteerde cellen kunnen ontstaan (kanker).

Ze oxideren cholesterol. Oxidatie verhoogt de ‘vraag’ naar cholesterol, hierdoor heb je meer kans op hart en vaatziekten. Ze maken dwarsverbindingen in collageen vezels. Hierdoor verliest het bindweefsel zijn soepelheid. Bloedvaten bijvoorbeeld worden hierdoor stug en kwetsbaar. ( lees hier meer over het verbeteren van je bindweefsel) Bindweefsel versterken

Ze beschadigen bepaalde enzymen die het lichaam nodig heeft voor het uitvoeren van belangrijke processen, denk aan het spijsverteringsproces maar ook de leverwerking, hierdoor kom je nog moeilijker van je vrije radicalen af..

Vrije radicalen eten alles wat voor hun bek komt.

Is dit een antioxidant? Dan word de vrije radicaal onschadelijk gemaakt! yes! Maar is dat door een andere cel, dan wordt deze ook een vrije radicaal. Zo koerst je lichaam snel achteruit en verouder je sneller.

Antioxidanten moeten in de voeding voor blijven komen gedurende de hele dag om ervoor te zorgen dat de vrije radicalen worden afgevangen en hierdoor minder schade in het lichaam wordt veroorzaakt.

Het nadeel van een gewone antioxidanten is, is dat deze uiteindelijk zelf ook een vrije radicaal wordt. Alleen indirecte antioxidanten blijven altijd een oxidant en worden dus nooit een vrije radicaal, amazing!

Indirecte antioxidanten vind je in de volgende producten:

  • Curcumine – curcuma
  • Fisetine – aardbeien
  • Resveratrol – rode wijn
  • Epigallocatechine – groene thee
  • Alliicine – knoflook
  • Sulforafaan – broccoli en broccolispruiten
  • Capsaicine – spaanse pepers
  • Piperine – zwarte pepers
  • Shogaol – gember
  • Alfa liponzuur – spinazie
  • Naringenine – appel, bessen en peren
  • Cafeoil en 1 methyl kinine zuur uit bamboescheuten

Natuurlijk bevatten de biologische in de zon gerijpte producten veel meer antioxidanten dan groenten wat in een kas wordt verbouwt

Wil je meer lezen over de groenten met veel antioxidanten dan vind je dat hier:

https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/antioxidanten-en-vrije-radicalen/overzicht-antioxidanten-in-voeding/item118684

Als je meer verdieping wil in ziektebeelden die veroorzaakt kunnen worden door oxidatieve schade kan dat hier lezen:

https://www.orthokennis.nl/artikelen/antioxidanten-bij-gezondheid-en-ziekte

Welke supplementen helpen het best om de vrije radicalen af te vangen?

Vitamine E is de sterkte antioxidant, daarnaast vitamine C, maar ook Selenium en Jodium zijn sterke antioxidanten.

Neem van vitamine C niet meer dan 500 mg per keer, kan 3 keer per dag. Als je hoog wilt inzetten om virussen te weren neem dan altijd een ontzuurde versie kortdurend.

Selenium niet meer dan 200 mcg per dag. Of eet dagelijks 4 paranoten.

Wil je je jodium verhogen kies dan kelp tabletten of ga meer zeewier eten. Wil je een stappenplan om je jodium in het lichaam te optimaliseren neem dan contact met mij op voor een protocol. Een consult kan je hier plannen: Oerkracht voorpagina

Bij vitamine E-suppletie is het beter te kiezen voor een voedingssupplementen met alle 8 vitamine E-verbindingen. Iedere vitamine E-verbinding heeft unieke eigenschappen en vitamine E-verbindingen versterken elkaars werking.