Paas Ontbijtkoek van Havermout
30 maart 2018
Groene Smoothie recept
3 juli 2018
Toon alles

Zink, ieder mens een tekort?

Zink, ieder mens een tekort?

Er is vastgesteld dat zink een essentiële voedingsstof is voor de mens.Het menselijk lichaam bevat circa 2 tot 4 gram zink. Door het ontbreken van zinkreserves kan een te lage zinkinname met de voeding al binnen enkele weken leiden tot gezondheidsproblemen zoals vermoeidheid, huiduitslag, een verhoogde infectiegevoeligheid en groeivertraging.

Zink regelt de hele biochemie van het koolhydraat- en eiwitmetabolisme, helpt bij het afslanken en voorkomt diabetes.

De nieuwe verlaagde Belgische dagelijkse aanbeveling (ADH) van zink, namelijk 9,5 mg zink voor mannen en 7 mg voor vrouwen is ontoereikend.

De orthomoleculaire dagelijkse hoeveelheid (ODH) zink voor een optimale gezondheid bedraagt 20-50mg. Uit onze voeding kunnen we deze hoeveelheden niet halen.

Suppletie met zink is een doeltreffende en veilige methode om tekorten op te heffen. De opname van zink wordt niet gehinderd door vezels en fytinezuur (granen en peulvruchten) in de voeding.

Het belang van een goede zinkverzorging is inmiddels overduidelijk:

  1. het helpt cellen beschermen tegen oxidatieve stress en draagt bij tot een gezonde celdeling en aanmaak van het DNA;
  2. het helpt de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten (suikers) en is van belang voor de werking van vitamine A. Daarbij helpt zink bij het behoud van een gezonde huid, botten, haren en nagels;
  3. een ander belangrijke werking is dat zink bijdraagt aan een gezond zenuwstelsel en immuunsysteem;
  4. zink helpt zo samen met jodium aan het behoud van een normaal gezichtsvermogen en cognitie, waarbij zij de processen ondersteunen in de hersenen die te maken hebben met het opnemen en verwerken van informatie, het geheugen e.d.;
  5. ook op het vlak van hormonen is zink samen met jodium nodig voor de normale functie van de schildklier en de aanmaak van schildklier- en geslachtshormonen waarbij het een rol speelt bij de energiestofwisseling en vruchtbaarheid van mannen en vrouwen.

Zink vind je in

  • oesters,
  • lever,
  • rundvlees,
  • lamsvlees,
  • pompoenpitten,
  • sesamzaad,
  • garnalen,
  • champignons, spinazie, erwten, kalebas, asperges, wild, snijbiet, boerenkool, broccoli, yoghurt

Eet eens wat vaker (biologische) kippenlever, het zal je gezondheid op uiteenlopende vlakken in grote mate ondersteunen!