Wat is gezonde voeding?

Wat is eigenlijk goede voeding en wat is slechte? Die vraag lijkt simpel maar is in de praktijk niet eenvoudig te beantwoorden. Dat komt simpelweg omdat de ene mens de andere niet is en omdat ook de omgevingsfactoren van mens tot mens (en soms zelfs van dag tot dag) verschillen.

Anti-oxidanten en vrije radicalen

Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in sommige gevallen schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels. Wanneer ze schade veroorzaken, noemen we dat oxidatieve stress. Oxidatieve stress ontstaat wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn of wanneer deze stoffen zich op ongewenste plekken in het lichaam bevinden. Als er voldoende Antioxidanten in de voeding zitten daalt het risico op ziekte met meer dan 40 procent!

Water

Het kraakbeen tussen je gewrichten  bevat bijvoorbeeld veel water, als je dit niet genoeg binnenkrijgt, of je kan het niet goed op de juiste plekken krijgen, dan droogt deze uit als een spons. Ik denk dat je wel eens een uitgedroogde spons hebt gezien? Deze zijn dus echt super hard, én breekbaar!

Richtlijnen Orthomoleculair voedingspatroon

Het orthomoleculaire voedingspatroon heeft als doel, je lichaam te voorzien van alle benodigde voedingsstoffen. Maar je moet ook rekening houden met voedingsmiddelen die voedingsstoffen uit je lichaam trekken. Hieronder de richtlijnen die je kunt gebruiken als basis voedingspatroon. In geval van ziekte, kunnen deze richtlijnen niet afdoende zijn en is een meer gerichte aanpak nodig. Om gewoon goed voor je lichaam te zorgen, en energie terug te krijgen is het advies om deze richtlijnen aan te houden.